Landrover Freelander

tekniske spørgsmål, efterlysninger, info fra bestyrelsen, forslag til forummet osv osv.
Lsp_dk
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 09:25

Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Lsp_dk »

Hej

Jeg går og leger med at udskifte min nuværende Volvo V40 T4 ud med en 4x4 på guleplader.
Det jeg skal bruge bilen til at mest alm vej, og letter offroad. Ikke noget ekstremt.
Prisklassen skal helst ligge omkring de 50000kr.
Så derfor har jeg kigge lidt på Landrover Freelander.

Dog ved jeg ikke helt om der er nogle modeller som man skal gå uden om. Eller hvad man skal holde særligt øje med på disse biler.

Håber at der er nogle herinde som kan komme med lidt gode råd.

På forhånd tak

Mvh

Lasse
Brugeravatar
618Henrik
Indlæg: 548
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 11:15
Geografisk sted: Tureby
Kontakt:

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af 618Henrik »

i prisklassen vil jeg mene du får mere for pengene med en Suzuki Grand vitara som jeg vil sige er ligeså god (eller dårlig) uden for asfalt som en freelander er.
Dette er selvfølgelig kun min mening.
Personlig ville jeg til enhver tid hellere have en gammel LandCruiser end en nyere Freelander.

Men for råd omkring en landrover kan jeg anbefale at kigge på http://www.dlrk.dk
Henrik

BJ42
HDJ80
stRange Rover

!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Lsp_dk
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 09:25

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Lsp_dk »

Hej

Tak for dit svar.

Må indrømme at grunden til at jeg har kigget på Freelanderen frem for Grand Vitaraen er at jeg ikke er så vild med designet på Suzukien.

Bilen skal også bruges til at køre til og fra arbejde ca 100km om dagen.

Så er der andre biler som i kan anbefale som er i samme klasse som de 2 overnævnte biler?
Brugeravatar
Henrik D
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 1. nov 2008 00:31

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Henrik D »

Mener kun man kikker på LR, hvis man har et stort 4x4 behov og tro du skal kikke på en Japaner diesel 4x4 ala Mitsubishis Outlander, eller Nissan Xtrail med så mange km dagligt.

Min kone kørte 160km om dagen i en periode, med en benzin 4x4, og det var lige før km pengene ikke slog til og var træt af at køre i 4x4 så langt dagligt.
Henrik D
Toyota Rav4
X Nissan X trail (T31)
Patrol GR
Suzuki Jimny
Suzuki Grand Vitara
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 237
Tilmeldt: man 14. apr 2008 19:00

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Dane »

Det har nok noget med at gøre om man vil have det grønne ovale symbol eller ej tror jeg. Design er ikke noget man kan diskutere for det er jo individuelt og Land Rover har om ikke andet præsteret at designe biler der ikke ligner de andre.

Jeg har prøvet at google de review jeg engang læste om Freelander vs. andre softroadere men jeg kan ikke lige finde det.
Men bottom line er så vidt jeg husker at finishen på Freelander er under de japanske konkurrenter (hvilket har været problemet for Englænderne i en periode), men performance mæssigt er den OK til let terræn osv. Jeg kan også huske at man skulle holder sig fra 1,8'eren (benzin) da økonomien er håbløs, men at TD4'eren skulle være OK. Til gengæld er LR reservedele noget af det billigste man kan komme i nærheden af. Mener noget af det er Ford.

Se eventuelt:
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/o ... odelId=248

Og jeg skal ihvertfald ikke være Kloge Åge for jeg har en Patrol som køre minus 8 km på literen som jeg kører 120km i hver da og det er DYRT! Jeg overvejer at købe en bil nr. 2, en billig lille diesel potte til daglig transport.

Klavsen
Lsp_dk
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 09:25

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Lsp_dk »

Har lige fået tilbudt en Freelander i bytte for min nuværrende Volvo V40 T4 Van. Så tror sku at det ender med sådan lille Freelander. Så må vi se om den senere skal skiftes ud med noget andet senere....

Men tak for jeres indlæg.
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 237
Tilmeldt: man 14. apr 2008 19:00

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Dane »

Tillykke med din nye bil ;)
Jeg glemte at skrive at ud over DLKR så er http://www.difflock.com nok DEN største online ressource der er for Land Rover. Så hvis du har spørgsmål har det et er de fedeste forummer hvor man næsten altid kan få svar.

For øvrigt... hvis du skulle få lyst, så kig ud til en af vores arrangementer hvor der også er "frikørsel" så man kan prøve sin vil lidt uden at den går rigtigt meget i stykker :D
Lsp_dk
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 09:25

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Lsp_dk »

Hej igen

Tak for alle jeres indlæg.

Desværre gik handle lidt i vasken med den freelander jeg havde fået tilbudt i bytte for min Volvo.
Så jeg har lige en Volvo V40 som jeg skal have solgt inden jeg kan få en 4x4.

Dog er jeg stadig varm på en freelander eller noget i samme stil (soft off-roader)

I den forbindelse har jeg også kigge lidt på en Hyundai Santa Fe 2,0 Diesel 4WD.

Hvordan er jeres erfaringer med denne kontra freelanderen?
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 237
Tilmeldt: man 14. apr 2008 19:00

Re: Landrover Freelander

Ulæst indlæg af Dane »

Jeg havde en Hyundai Terracan som min første 4x4.
Bedre kvalitet end jeg havde regnet med. Lidt meget hård plastik men virker OK.
Hyandai har nok en af de bedste service organisationer jeg har oplevet. Der er aldrig noget brok og de har styr på det.
Jeg skiftede den primært fordi jeg ville have en 4x4 der var nemmere at modificere.

Jeg har lånt en Santa Fe et par gange og den kører OK på vejen (det SKAL være dielsel, deres benzin bør forbydes) - Tror dog at den "terrænmæssigt" kan sammenlignes med Freelander. Men f.eks. når du ser den bagfra kan du se at udstødningen hænger helt nede på asfalten, så den vil ryge af første gang du kører ind over en høj kantsten.
Men det er igen hvad du skal bruge den til. Hvis du med terrænkørsel mener grusveje med lidt pladder og sne osv. skal den bare have mulighed for at trække på et ekstra sæt hjul.

Men hvis du mener terræn som bakker, knolde lidt dybere vand osv:
Zudukien som Henrik er inde på har lav gear og chassisramme (=stærkere), det har hverken Santa Fe eller Freelander. Men chassisramme er på bekostning af komfort.
Besvar