Side 1 af 4

HJ61

: tors 8. mar 2012 09:46
af sheriffen
Jeg har i et stykke tid været på jagt efter en 4x4 og er blevet lidt forelsket i en HJ61 på gule plader. Bilen har kørt 350.000 km og er fra 1987.
Bilen koster ca. 90 tusinde kroner hvilket nok er lidt i overkanten ? Jeg vil høre om der er nogle der har erfaringer med en HJ61 med hensyn til reparationer, driftstabilitet osv(Er klar over det er en gammel bil). Har planer om at købe bilen med min Far og pille lidt ved den selv, mens større ting vil jeg lade et værsksted om.

Har kigget på en del andre 4x4 biler og faldt pludseligt over HJ61 - blev straks forelsket :)

Jeg ville blive meget glad hvis nogen ville dele ud af deres viden om HJ61'eren.

Rasmus

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 12:14
af 618Henrik
HJ61 er den eneste rigtige 4x4 :-)

Men fra 87? Det lyder suspekt, da den ikke kom til danmark før 89.
Der er lige nogle ting du skal tjekke, så det ikke er en HJ60 med eftermonteret turbo du køber, der er stor forskel og rigtig stor forskel på prisen.

Men en HJ61 i perfekt stand uden rust er nok 90.000kr værd, men så skal den også stå med originallak og stafferinger.

giv mig evt et ring på 29630394

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 12:25
af sheriffen
Hej Henrik,

Tak for dit svar. Jeg har sendt dig linket til bilen. Jeg tror ikke jeg kan gennemskue om det er en hj60 eller hj61.
Med hensyn til reparationer, ved du om det er svært at finde reservedele og kan man altid finde en mekanikker der kan reparere bilen, hvis uheldet er ude ?

Fed bil du har.

Rasmus

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 12:56
af 618Henrik
ud fra billder ligner det en Hj61. Som så enkan kan være importeret fra tyskland, hvilket er ok. Eller der kan være fusket lidt med stelnummeret siden den er fra 87?
Men bed evt om at få stelnummret på den, hvis det ikke hedder noget med HJ61 men i stedet HJ60 er der fusk med i spillet.

Hvis det er en 61 og den er ligeså pæn nedenunder som uden på, så er det værd at overveje.

Stumper er ikke det store problem, kan fås lidt hos toyota DK, og en del i tyskland og UK, resten kan fås fra AU.
Den er simpel at skrue på, så det kan de fleste, dog skal du aldrig aldrig aldrig overlade den til en mekaniker der ikke er vant til at skrue på 4x4.

Men afhængig hvor du bor i landet kan jeg anbefale et par kompetente folk.

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 14:23
af sheriffen
Hej Henrik,

Jeg vil spørge forhandleren efter stelnummeret - tak for tippet :D
Måske et dumt spørgsmål : Hvis man på et senere tidspunkt får lyst til at smide et bagsæde i bilen - er det så overhoved muligt.

Med hensyn til mekaniker bor jeg i København.

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 14:33
af 618Henrik
intet problem at smide bagsæder i, der skal bare betales noget afgift. Ikke ret meget på så gammel en bil.

Så er det Rudi du skal have fat i, han huserer her på forummet hvor du kan finde hans nummer. Bor i nærheden af Roskilde og ved alt om landcruisere.

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:07
af sheriffen
Perfekt.

Jeg kender jo ikke lige det her forum og hvilke regler der er. Kan jeg bare sende ham en mail eller ringe til ham ?

Hilsen Rasmus

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:09
af 618Henrik
sheriffen skrev:Perfekt.

Jeg kender jo ikke lige det her forum og hvilke regler der er. Kan jeg bare sende ham en mail eller ringe til ham ?

Hilsen Rasmus
Giv ham et ring, han skrive ofte sit nummer her, hvilket i mine øjne betyder det er ok at ringe :)

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:14
af sheriffen
Jeg takker for alt den hjælp du har givet nybegynderen her.
Fornøjelse - at der er folk der gider hjælpe.

Hilsen Rasmus

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:25
af Henrik D
HJ61 er den eneste rigtige 4x4

Protest!

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:41
af 618Henrik
Henrik D skrev:HJ61 er den eneste rigtige 4x4

Protest!
OVERRULED :D

Re: HJ61

: tors 8. mar 2012 15:48
af sheriffen
He he he he,

Jeg kan desværre ikke bidrage så meget til debatten, da jeg kun har kørt i en Jepp Cherooke 4.0. Den have tilgengæld en fed motor(Lyd).

Rasmus

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 09:46
af mike slorup
hej har os en hj 61 maj britts den gamle køre godt den kørt 433xxx den er os fra 87
den har lige fået lavet dyser

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 10:43
af Henrik D
Hvor er Jacob, når man skal bruge ham?

I øvrigt Henrik brugte du jo aldrig din i kalken.....

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 11:40
af sheriffen
Jeg skal, til at starte med, ikke køre det vildeste offroad. Jeg skal bruge bilen til fisketure, jagtture og lidt andet lir'.

Selv om det er gammel dame fra 87, vil jeg høre om der er andet man skal kigge efter ved køb. Jeg går ud fra jeg skal kigge efter rust, men skal man også sende bilen til FDM test eller lignene, eller er det overkill.

Kort og godt - er det nogen måde man kan sikre sig bare lidt- så man ikke risikerer at f.eks. bunden på bilen falder ud, eller motoren brænder sammen en måned efter købet?

Hilsen Rasmus

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 12:30
af 618Henrik
til den pris kunen jeg godt finde på at sende den til FDM test hvis jeg ikke selv havde erfaring med modellen.

Men selvfølgelgi rust alle steder, oliespild fra motor, oliedryp fra aksler.
Hopper den ud af 5 gear hvis den får tæsk? Støj fra gearkasse.
Virker spærrene hvs der er sådannne på?
Virker 4 hjulstrækket?

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 13:34
af Henrik D
Nu har jeg jo lidt for meget tid til at google, så her er en der svare på det spørgsmål (engelsk, men google translate kan hjælpe)

http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... opic=38141

Men summen er motoren, motoren og motoren skal være i orden pga. rep. er dyrt. ellers er det transmission der skal være uden lyde under belastning og speeder slip, servostyring, styrearme og oliedryp fra forakselen, rust i tag, rammen, gulv og inder og yderskærme, og sidste affjedering...

Rådet til sidst er meget godt "Tage din tid og arbejde gennem det langsomt og metodisk og enten får du et stor køretøj eller mulighed for at gå væk fra en citron (sur spand)"

Re: HJ61

: fre 9. mar 2012 14:03
af sheriffen
Jeg takker for linket (havde set det tidligere, men forstod ikke det hele :D ).

Motoren bliver nok det sværeste for en "Noop" som mig at vurdere. Men hvis den (kold)starter med det samme og lyder fornuftigt er det jo en start. Rust kan jeg vel rimeligt nemt afsløre. Og så skal den selvfølgelig ikke springe ud af gear.

Som du skriver må jeg give mig god tid gå de forskellige ting igennem og bruge min sunde fornuft. Alternativt FDM test.

Takker mange gange igen.

Hilsen Rasmus

Re: HJ61

: man 12. mar 2012 00:26
af Simon r
er 90 kilo ikke pænt dyrt iforhold til hvor gammel bilen er. Du kan jo finde en hdj80 eller en vx100 til den pris...

Re: HJ61

: man 12. mar 2012 09:16
af Dane
Hvis der er i perfekt stand (som da den forlod fabrikken) er det er nok markedsprisen for lige præcist sådan en slæde - Uanset om den er det værd eller ej i virkelighedens verden.

90K for en 25 år gammel bil er rigtigt meget med mindre man er samler og den er i perfekt stand. Dvs. enten restoreret til perfekt stand (og det koster formentligt mere end 90K) eller også at den har stået hjemme i en stue ved siden af fjernsynet hos en eller anden i Sydtyskland.

Men omvendt, hvis man køber en 80'er til 90K fra starten af 90'erne så er den også begyndt at gå i et med naturen rundtomkring. Det er så mere om man er til hestevogne- eller skruefjedre.

Hvis man ikke selv kan, ville jeg få en der har forstand på det til at kigge den efter i sømmene, for der kører mange sminkede lig rundt. Hvis den er bygget op af 94% spartelmasse og svejsetråd så holder den nok ikke længe. Personligt er jeg ikke sikker på at dem på FDM er dygtige nok til at lure hvor fælderne er, for de vil nok bare checke om den kan bremse og styre og lyse og det. Det ville være nr. 1 om en eller anden der har forstand på HJ61 kigger på den.

... Men jeg ved godt hvordan det er når man først er faldet for en helt specifik bil og derfor gerne vil give lidt ekstra for det :-)... Ellers var jeg aldrig endt op med en 4x4 jo :-)